CiekawostkiSamochody Elektryczne

Przewodnik po pojęciach związanych z „samochodami elektrycznymi”

Nissan Ariya
518Czytany

KRAJOBRAZ MOTORACYJNY szybko się zmienia i obecnie istnieje mnóstwo terminów opisujących, jak napędzane są różne typy pojazdów; terminy, które nie istniały kilka dekad temu. Czysto elektryczna, hybryda plug-in, łagodna hybryda, pełna hybryda, elektryczny o zwiększonym zasięgu -…

Warto wiedzieć co oznaczają poszczególne pojęcia ponieważ już wkrótce przy zmianie samochodu będziesz musiał się z nimi zmierzyć.

Co to jest samochód zelektryfikowany?

Każdy, który zawiera element elektryczny w układzie napędowym. Może to obejmować wszystko, od samochodów z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi, które są uzupełnione małym silnikiem elektrycznym i akumulatorem, po takie, które całkowicie eliminują silnik spalinowy. Wszystkie wymienione poniżej typy pojazdów można uznać za „zelektryfikowane”.

Co to jest samochód czysto elektryczny?

Tesla Miasto

Samochód czysto elektryczny to taki, który łączy jeden lub więcej silników elektrycznych z akumulatorem i nie ma na pokładzie silnika benzynowego ani wysokoprężnego. Istnieje wiele różnych nazw na to samo: Towarzystwo Producentów i Sprzedawców Silników (SMMT) preferuje „pojazd elektryczny z akumulatorem” (BEV), podczas gdy niektórzy używają terminu „w pełni elektryczny”. Inni nazywają je po prostu „samochodami elektrycznymi”, więc ogólnie można założyć, że mają na myśli czysto elektryczne, choć jest to nieco niejasne określenie.

Rynek pojazdów czysto elektrycznych szybko się rozwija, a sprzedaż potroiła się w ciągu ostatniego roku, pomimo pandemii koronawirusa, która spowodowała gwałtowny spadek ogólnej sprzedaży samochodów.

Kiedy wielu ludzi myśli o samochodach czysto elektrycznych, pierwszym modelem/marką, które przychodzi na myśl, będzie Tesla – słusznie, biorąc pod uwagę, że marka Elon Musk była pionierem seksownego, długodystansowego i potężnego silnika elektrycznego ponad dziesięć lat temu. Obecnie ma w sprzedaży cztery samochody, dwa kolejne w drodze, a także ciężarówkę z napędem elektrycznym. Tesla niedawno stała się najcenniejszą firmą samochodową na świecie, wyprzedzając potężną Toyotę.

Samochody czysto elektryczne są (przynajmniej na razie) tym, jak wygląda przyszłość, a hybrydy wszystkich form (patrz poniżej) są traktowane jako krok w kierunku sieci dróg o zerowej emisji. Nawet mniejsze firmy produkujące samochody sportowe, takie jak Lotus, ogłosiły zamiar przejścia na całkowicie elektryczny napęd w dającej się przewidzieć przyszłości.

Co to jest pełna (lub samoczynnie ładująca się) hybryda?

Mercedes EQC ładowanie

Pełna hybryda to pojazd, który może być napędzany silnikiem elektrycznym, ale w połączeniu z silnikiem spalinowym. Zasilanie wyłącznie elektryczne jest dostępne tylko na bardzo krótkie odległości, zwykle do mili, ponieważ akumulator jest bardzo mały w porównaniu z samochodem z wtyczką.

Chociaż marki takie jak Toyota sprzedawały swoje w pełni hybrydowe samochody, takie jak Prius, pod terminem „samoładowanie”, ładują się samodzielnie przy użyciu silnika benzynowego lub (bardzo rzadko) diesla. Hamowanie regeneracyjne, w którym energia kinetyczna z hamulców jest zamieniana na energię elektryczną w akumulatorze. Moc jest dostarczana bezpośrednio do kół zarówno przez silnik, jak i silnik elektryczny w „hybrydzie równoległej” lub przez silnik elektryczny tylko w hybrydowej serii szeregowej, przy czym silnik jest efektywnie wykorzystywany jako generator.

Moc elektryczna jest wykorzystywana w sytuacjach takich jak parkowanie lub łagodne przyspieszanie, zanim silnik spalinowy (ICE) uruchomi się, aby wykonać ciężkie ładowanie.

Pełne hybrydy okazały się szczególnie wydajne pod względem zużycia paliwa w warunkach miejskich, chociaż zwykle nie pokonują tak wielu kilometrów na litrze, jak samochody z silnikiem Diesla na autostradach.

Co to jest hybryda plug-in (PHEV)?

Co to jest Łagodna Hybryda

Hybryda typu plug-in to ewolucja pełnej hybrydy, z większym naciskiem na elektryfikację. Samochody typu PHEV mają większe akumulatory niż pełne hybrydy, co oznacza, że ​​mają znacznie większy zasięg tylko na napędzie elektrycznym – choć wciąż znacznie mniej niż samochody czysto elektryczne.

Jest to wygodne w przypadku długich podróży, ponieważ gdy w samochodzie zabraknie benzyny lub oleju napędowego, możesz po prostu zatankować na stacji benzynowej i ruszyć w drogę.

W zależności od okoliczności, PHEV może sprawić, że wizyty na stacji benzynowej będą bardzo rzadkie. Jazda na napędzie elektrycznym jest zarówno znacznie tańsza, jak i znacznie lepsza dla jakości powietrza, a także dla kierowców samochodów służbowych zapewnia doskonałe oszczędności w porównaniu z pojazdami benzynowymi, wysokoprężnymi i w pełni hybrydowymi.

Co to jest pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu (E-REV)?

Pomyśl o samochodzie elektrycznym o zwiększonym zasięgu jak o samochodzie czysto elektrycznym z wbudowanym generatorem benzynowym lub diesla, aby mógł jechać dalej, jeśli nie ma możliwości podłączenia go w celu naładowania akumulatora. W przeciwieństwie do hybrydy plug-in, koła E-REV są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny (i) szeregowo, więc silnik spalinowy jest odłączony od układu napędowego.

Smart samochód elektryczny

Podobnie jak w przypadku pojazdów typu PHEV, celem E-REV jest wyeliminowanie „lęku przed małym zasięgiem”, który jest często podawany jako powód, dla którego ludzie są niechętni do przejścia na czysto elektryczny. Wraz z poprawą infrastruktury ładowania publicznego oraz zwiększeniem zasięgu i szybkości ładowania samochodów czysto elektrycznych, punktacja zarówno pojazdów PHEV, jak i E-REV ulega zmniejszeniu.

Takie rozwiązanie było w modelu BMW i8 i wczesnej wersji i3, a także w Oplu Ampera (jeżeli ktoś w ogóle pamięta taki model).

Co to jest łagodny samochód hybrydowy (MHEV)?

Łagodna hybryda jest, biorąc pod uwagę jej nazwę, najmniej zelektryfikowaną odmianą hybrydy. Jego mały silnik elektryczny jest przymocowany bezpośrednio do silnika lub skrzyni biegów i działa podobnie jak turbosprężarka, zapewniając niewielkie doładowanie silnika podczas przyspieszania. Może to pomóc poprawić oszczędność paliwa i zmniejszyć emisje.

Silnik może również odzyskiwać energię podczas zwalniania. MHEV mają mniejsze akumulatory niż pełna hybryda, ponieważ energia jest magazynowana bardzo tymczasowo, zanim zostanie ponownie wdrożona, a łagodna hybryda nie jest w stanie działać na zasilaniu wyłącznie elektrycznym.

Jako najmniej zelektryfikowana z hybryd, łagodne hybrydy mają najmniejszy wpływ na emisje z samochodu. Jednak staje się popularną formą wydłużania żywotności standardowych silników benzynowych i wysokoprężnych, umożliwiając im spełnienie zaostrzonych norm emisji. Dla kierowców nie ma to większego znaczenia dla wrażeń z jazdy – pojazdy MHEV przypominają tradycyjne samochody.

ZOBACZ KONIECZNIE >>> Samochody Elektryczne

Twój komentarz

ZGADZAM SIĘ POLITYKA PRYWATNOŚCI