MOTO PORADY

Filtr Cząstek Stałych DPF dla silników Diesla: co musisz wiedzieć

DPF - Awaria
395Czytany

Filtr cząstek stałych do silników wysokoprężnych są montowane w samochodach już od prawie dwóch dekad.
Wyjaśniamy dokładnie, czym jest Filtr Cząstek Stałych, co robi, dlaczego go potrzebujesz i jak się nim „opiekować”.

Co to jest filtr cząstek stałych?

Naprawa Silnika

Filtr cząstek stałych (DPF) to filtr, który wychwytuje i przechowuje sadzę. Został wymyślony w celu zmniejszenia emisji CO2 z samochodów z silnikiem Diesla.

Ponieważ jednak mają one ograniczoną pojemność, ta uwięziona sadza musi być okresowo opróżniana, lub „wypalana” w celu regeneracji filtra cząstek stałych.

Ten proces regeneracji spala nadmiar sadzy osadzonej w filtrze. Pomaga zapobiegać dymieniu z wydechu. Taki na pewno widziałeś z pojazdów z silnikiem Diesla, szczególnie podczas przyspieszania. Zostawmy w tym momencie ideologię że „Diesel MUSI KOPCIĆ” 🙂

Ustawa o emisji spalin Euro 5 wprowadzona w 2009 r, Aby pomóc w obniżeniu emisji CO2 przez samochody, sprawiła, że ​​filtry DPF stały się obowiązkowe.

Czy demontaż filtra cząstek stałych jest nielegalny?

Tak, to jest nielegalne. Czy to jest możliwe aby go usunąć – TAK.
Wymiana filtra jest bardzo droga, więc niestety ten „zbędny” wg. wielu element samochodu jest często wycinany. Ważne jest abyś o tym fakcie wiedział szczególnie gdy planujesz zakup używanego samochodu diesla. Jeżeli ktoś świadomie usunął Filtr Cząstek Stałych, powinien cię o tym poinformować, a ty powinieneś znać konsekwencje jazdy takim samochodem. Przy najbliższym badaniu technicznym możesz się niemile zaskoczyć.

Jak sprawdzić, czy mój filtr  jest usunięty?

Jeśli DPF zapycha się sadzą lub w układzie pojawia się usterka, zwykle na desce rozdzielczej pojawia się pomarańczowe światło, jak pokazano poniżej.

DPF - Awaria

Niestety przy usuniętym filtrze cząstek stałych nie pokazuje się taka kontrolka. Dobrze jest wtedy udać się do Serwisu i podpiąć samochód po komputer.

>>Zobacz na co patrzeć kupując samochód >>Lista Kontrolna<<

Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Kiedy pojawi się lampka ostrzegawcza DPF powinieneś spróbować taki filtr zregenerować / przepalić.
Istnieją dwa rodzaje regeneracji: pasywna i aktywna.

Regeneracja pasywna – Filtra Cząstek Stałych

Regeneracja pasywna ma miejsce, gdy samochód porusza się z dużą prędkością podczas długich podróży po autostradzie. To pozwala na podniesienie temperatury spalin do wyższego poziomu i czyste spalenie nadmiaru sadzy w filtrze.

Dlatego zaleca się, aby kierowcy regularnie zapewniali swojemu pojazdowi z silnikiem Diesla prędkość w granicach 130-150 km/h przez około 30 do 50 minut.

Jednak nie wszyscy kierowcy regularnie wykonują ten rodzaj jazdy – dlatego producenci zaprojektowali alternatywną formę regeneracji.

Aktywna regeneracja Filtra DPF

Aktywna regeneracja oznacza, że ​​dodatkowe paliwo jest wtryskiwane automatycznie, jako część ECU pojazdu. Gdy filtr osiągnie ustalony limit (zwykle około 45%), aby podnieść temperaturę spalin i spalić zgromadzoną sadzę.

Problemy mogą jednak wystąpić, jeśli podróż jest zbyt krótka, ponieważ proces regeneracji może nie zostać w pełni zakończony.

W takim przypadku lampka ostrzegawcza będzie nadal wskazywać, że filtr jest częściowo zablokowany.

Zakończenie cyklu regeneracji i skasowanie lampki ostrzegawczej,  wykonujemy jadąc przez około 10 minut z prędkością większą niż 40 km / h.

Będziesz wiedział, czy aktywna regeneracja odbywa się poprzez następujące objawy:

  • Zmiana notatki silnika
  • Wentylatory chłodzące działają
  • Nieznaczny wzrost zużycia paliwa
  • Zwiększona prędkość biegu jałowego
  • Dezaktywacja automatycznego Stop / Start
  • Gorący, cierpki zapach z wydechu

Co mam zrobić, jeśli regeneracja aktywna ani pasywna nie działa?

Jeśli lampka ostrzegawcza (DPF) nadal się świeci, zmienia kolor na czerwony lub zapalają się dodatkowe lampki DPF, nie ignoruj tego.W ten sposób można spowodować większe szkody, a to, co może być drogą zabawą.

Są firmy które proponują usługę czyszczenia zablokowanych filtrów Cząstek Stałych DPF. Taki proces zwany jest wymuszoną regeneracją .
Kosztuje to około 400 złotych i zwykle skutecznie usuwa nadmiar sadzy. Pozwala filtrowi DPF na działanie i automatyczną regenerację ponownie.

Brak prawidłowej regeneracji jest przyczyną większości problemów z filtrem cząstek stałych: zostają one zablokowane, co zwiększa emisję spalin, tłumi wydajność silnika, a czasami nawet wprowadza samochód w ograniczony tryb „bezpieczeństwa”.W niektórych modelach silnik może się nie uruchomić ponownie po kilku kilometrach.

>>Kupuj samochód od sprawdzonych dostawców <<

Twój komentarz

Piotr Stebel

Piotr Stebel

Pasjonat i Miłośnik Motoryzacji.

ZGADZAM SIĘ POLITYKA PRYWATNOŚCI